رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: لزوم همگرايي وكلا با دستگاه قضايي برای اجرای صحیح قوانین

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: وکلا و قضات همگام با یکدیگر به دنبال اجرای عدالت هستند و لازم است در اجرای صحیح آن به یکدیگر کمک کنند.

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، یدالله موحد در دیدار با اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری که به مناسبت هفته وکیل مدافع در حوزه ریاست دادگستری صورت گرفته بود بیان کرد: جامعه قضات و وکلای دادگستری باید با هماهنگی و همگامی در راستای اجرا و توسعه عدالت حرکت کنند.

رئیس کل دادگستری مخرج مشترک تمام اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان را رعایت شأن وکلا دانست و گفت: مجموعه دادگستری نگاه مثبتی به وکلا دارد و آن‌ها را از جنس خود می‌داند چرا که آرمان مشترک اجرا و توسعه عدالت در جامعه نقطه اتصال ما به یکدیگر است که نباید آن را کم اهمیت بپنداریم و ارزان بفروشیم.

موحد به تعداد زیاد ارباب رجوع در طول روز و مشکلاتی که توقف آن‌ها در سیستم قضایی برای کارکنان این مجموعه‌ها ایجاد می‌کنند اشاره و عنوان کرد: دادگستری نیز از ابزارهای تکنولوژی برای تسهیل در انجام کارها، محقق کردن عدالت الکترونیک و حذف پرونده‌های فیزیکی و جایگزین کردن پرونده‌های الکترونیکی استقبال می‎‌کند اما ملاحظه امنیتی و حفاظتی استفاده از آن‌ها نباید مورد غفلت قرار بگیرند.

موحد بیان کرد: روزآمد و تجهیز کردن مراجع قضایی به فناوری اطلاعات، قواعد حقوقی جدیدی در پی دارد و اگر ملاحظات امنیتی مربوط به آن در سطح کشور به طور سراسری رسیدگی شود ما نیز اجازه به کارگیری آن‌ها را به وکلا خواهیم داد.

وی تصریح کرد: دستگاه قضا برای ارائه خدمات روزآمد به صورت مداوم و مستمر تلاش می‌کند چرا که حرکت به سوی دادرسی الکترونیک ضرورتی انکارناپذیر است اما بدیهی است که اجازه استفاده از ابزارهای تکنولوژی برای تسهیل کار وکلا به یک حوزه خاص اختصاص ندارند بلکه با قرار گرفتن در کنار ملاحظات امنیتی و اطلاعاتی به مسائل مهم کشوری تبدیل می‌شوند از این‌رو نمی‌توان در سطح فردی تصمیم گرفت بلکه مراتب سازمانی در این زمینه و کسب اجازه از واحدهای مافوق باید مد نظر ما قرار گیرند.

موحد ضمن درخواست از اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری برای مشخص کردن راهبردها، اهداف و برنامه‌های عملیاتی خود و حرکت بر اساس آن اظهار داشت: لازم است کانون وکلای دادگستری در برنامه‌های آموزشی خود وکلا را به برقراری صلح و سازش در پرونده‌ها دعوت کنند چرا که این امر ضمن حسن جریان امور، سبب جلوگیری از وقوع  بسیاری از جرائم و مانع بروز اختلاف گردیده و آرامش جامعه و کاهش پرونده‌ها را بدنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به لزوم همگرايي وكلا با دستگاه قضايي بیان کرد: وکلا می‌توانند مهم‌ترین نقش را در کاهش ورودی‌ پرونده‌های مراجع قضائی داشته باشند و قوه قضائیه را در رسیدن به کاهش پرونده‌های وارده، کاهش جمعیت کیفری و تنازعات مردمی، پیشگیری از وقوع جرم، کاهش اطاله دادرسی و مواردی از این قبیل یاری دهند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در پایان به روند ساخت مجتمع قضایی سه طبقه در شهرک مطهری اشاره و عنوان کرد: افتتاح این ساختمان می‌تواند ترددهای موجود در دادگاه‌ها و اطاله روند دادرسی را در مراجع قضایی کاهش دهد.