به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، عباس صادق زاده در دیدار با اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان بیان کرد: خوشبختانه در استان کرمان با توجه به شناختی که وکلا از مددجویان بهزیستی و مشکلات عدیدهی آنها دارند توانستهاند خدمات زیادی به این افراد ارائه دهند و همچنان نیز نیازمند حمایتهای کانون وکلای استان برای کمک به مددجویان تحت پوشش بهزیستی هستیم.
رئیس سازمان بهزیستی استان کرمان بیان کرد: سازمان بهزیستی متولی بسیاری از مسئولیتهای اجتماعی و سلامت جامعه است و هر فرد و نهادی باید در کنار بهزیستی به اندازه وسع و توان خود این مسئولیت را عملیاتی کند و در این شرایط وکلا میتوانند کمک قابل توجهی هم به لحاظ ارائه مشاوره و هم رفع برخی از ابهامات به سازمان داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه بخش کوچکی از کار بهزیستی به بحث مددجویان برمیگردد و 75 درصد کار سازمان مربوط به مسائل تخصصی است اظهار داشت: در بخش دوم بیشتر نیازمند حضور وکلا و نقش پر رنگتر کانونهای وکلا هستیم و انتظار ما این است که کانونهای وکلا بر اساس سیاست کلی که به نفع مردم و جامعه میباشد سازمان بهزیستی را همراهی کنند.
صادق زاده عنوان کرد: نیت سازمان بهزیستی و کانون وکلا همسو است و هر دو برای خیرخواهی و کمک به جامعه وارد عمل شدهاند و از آنجا که بودجه اختصاص یافته به مددجویان بهزیستی حداقلی است و کل پرداختی به مددجویان بهزیستی به ازای هر نفر 108 هزار تومان است و حداکثر به 5 فرزند در هر خانواده تعلق میگیرد لذا نیاز به حمایت و کمک سایر دستگاهها و خیرین داریم.
نایب رئیس هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان در این جلسه با اشاره به صحبتهای غیرمنصفانه رئیس سازمان بهزیستی کشور در رابطه با وکلا اظهار داشت: سازمان بهزیستی از جمله سازمان هایی است که از خدمات معاضدتی و رایگان وکلا برای مددجویان خود بهرمند میشود.
علی فیروزمند به ضرورت برگزاری این جلسه جهت افزایش تعامل بین کانون وکلا و سازمان بهزیستی اشاره و عنوان کرد: کانون وکلا همه روزه خدمات خیرخواهانه و بدون چشم داشت به مددجویان بهزیستی ارائه میدهد که این مراجعات و دعاوی آنها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و برخی از آنها نیازی به وکیل معاضدتی و حتی تعیینی ندارند این در حالی است که تعداد وکلا محدود است و بر طبق قانون مکلف نیستند در طول ماه هر تعداد معاضدت را بپذیرند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین مراجعات مددجویان مربوط به دعاوی خانوادگی است اذعان داشت: برخی مددجویان به جهت مسائل حداقلی مراجعه میکنند و درخواست وکیل دارند در حالی که میتوان از ظرفیت کانونهای وکلا برای امور تخصصیتر در امور مددجوئی استفاده نمود و این فرصت را صرف مسائل کم ارزش نکنیم.
نایب رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان با بیان اینکه وکلا معتقدند ارائه خدمات معاضدتی زکات علم آنها است عنوان کرد: لازم است تعداد مشخصی مددجو در طول ماه به کانون وکلا معرفی شوند تا وکلای ما در واحد معاضدت بتوانند خدمات تخصصیتر با نظارت و پیگیری بیشتری به آنها ارائه دهند و شاهد اثربخشی بیشتری در این زمینه باشیم و در دعاوی ساده صرفاً مشاوره به مددجویان ارائه شود که این امر در کیفیت خدمات تأثیر بسزایی دارد.
سعید نیکخواه نیز اظهار داشت: همانطور که از آمار و ارقام مربوط به پروندههای معاضدتی و تسخیری نمایان است وکلای دادگستری عضو کانون همواره ثابت کردهاند که آماده یاری رسانی و کمک به اقشار ضعیف و کم بضاعت جامعه هستند و به دنبال ایفای نقش حمایتی در حوادث سیلهای اخیر بی دریغ كمكهای مادی و معنوی خود را روانه مناطق آسیب دیده كردند و در موارد مختلف نشان دادند که نوع دوست و پیشقدم در مسائل خیرخواهانه هستند.
عضو اصلی هیأت مدیره بیان کرد: برخی افراد به نظر میرسد نیاز مالی چندانی نداشته باشند و لازم است پیش از معرفی به کانون از فیلتر بهزیستی عبور کنند.
وی با اشاره به اینکه حمایت از زنان و کودکان، یکی از ارکان استوارتر شدن کانون خانواده و نیل به جامعه سالم است عنوان کرد: وکلای عضو کمیسیون حقوق شهروندی کانون وکلای دادگستری کرمان میتوانند به صورت تخصصی به حمایت از زنان و کودکان بپردازند و حتی برخی وکلا در رساله دکترا و پایان نامه ارشد خود به صورت اختصاصی به مسائل مربوط به حقوق زنان و کودکان پرداختهاند که میتوانند راهکارهای موثری در این زمینه داشته باشند.
پورعوض نماینده حقوقی بهزیستی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: جامعه هدف بهزیستی بسیار گسترده است که مهمترین آنها، جامعه معلولین، کودکان بیسرپرست و بدسرپرست و زنان سرپرست خانواده میباشند و اولویت ما ارائه خدمت به این افراد است.
وی معرفی کتبی مددجویان به کانون وکلا جهت دریافت مشاوره و معاضدت، فراهم نمودن جلسات هماندیشی و آموزشی حقوقی به جامعه هدف، تهیه بانک اطلاعاتی از طرف دفتر بهزیستی جهت معرفی مددجویان و پیگیری از ابتدا تا انتهای مسائل مربوط به آنها به گونهای که هم سازمان بهزیستی و هم کانون وکلا در جریان روند کار قرار گیرند را از مسائل مورد توجه برای تهیه پیش نویس دانست.


