رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان نقش رسانه ها را در صیانت از حقوق شهروندی بیبدیل دانست و بیان کرد: رسانهها و وکلا میتوانند در یک تعامل گسترده و قوی با یکدیگر در جهت ارتقای دانش عمومی پیرامون حقوق شهروندی موثر عمل کنند.
به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان به مناسبت هفته خبرنگار از دفتر خبرگزاری دانشجویان استان کرمان بازدید و با خبرنگاران این خبرگزاری به گفتوگو نشستند.
رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان در این دیدار اظهار داشت: امید است که با روحیه جهادی، ایثار و از خودگذشتگی خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان استان کرمان، به مانند گذشته شاهد نشاط، پویایی اخبار و تدبیر با حفظ حقطلبی، شهامت و عدالتطلبی در جامعه باشیم.
مجید شعبانی به مسئله جریان آزاد اطلاعات که در اعلامیه جهانی یونسکو مطرح گردیده اشاره و عنوان کرد: تحقق حقوق شهروندی و انجام مسئولیتهای اجتماعی در گرو نظارت عمومی رسانهها است و از همین حیث نقطه اشتراکی که با وکلا دارند و آن اینکه وکلا نیز نظارت را از طریق دیگری انجام میدهند و خوشبختانه بازتاب و برآیند آن نیز به کشور باز خواهد گشت.
وی افزود: اخبار نیز بعد از وصول لازم است بررسی شوند و اصحاب رسانه هر خبری را به محض دریافت بدون تایید و بررسی صحت و سقم آن انعکاس نخواهند داد و این نشانگر حقطلبی و امانتداری در میان آنها و راهی برای تحقق عدالت است.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با بیان اینکه خبرنگاران در ترویج فرهنگ وکالت در جامعه نقش موثری دارند عنوان کرد: خبرگزاری دانشجویان استان کرمان در سالیان اخیر با مجموعه کانون وکلا تعامل ارزندهای داشته است و از آنجا که کانون وکلا با مردم سر و کار دارد و قسمتی از مشکلات مردم به این نهاد ارتباط پیدا میکند، رسانه نیز چشم و گوش وکلا است از حیث ارائه و بازتاب مسائل مختلف و آگاهیدهی به مردم میتواند موثر باشد و وکلا نیز آمادگی ارائه خدمات به قشر مسئولیتپذیر و ایثارگر خبرنگار دارند.
فقر نظارت بر تاسیس موسسات حقوقی
نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان نیز بیان کرد: دغدغههای مشترک زیادی میان کانون وکلا و رسانهها در رابطه با مردم وجود دارد و میتوان گفت وکلا چشم و گوش مردم در یک قشر خاص و خبرنگاران چشم و گوش مردم در همه اقشار هستند.
علی فیروزمند تصریح کرد: ممکن است بازتاب مسائلی که روزانه از طرف مردم در کانون وکلا منعکس میشود به گوش اصحاب رسانه نرسد اما از طریق تعامل بیشتر خبرنگاران با این نهاد، میتوان مشکلاتی را که مردم به گوش ما میرسانند را اطلاعرسانی و به گوش مسئولین ذیربط برسانیم.
وی یادآور شد: در سالهای اخیر موسساتی به ثبت رسیدهاند که حوزه فعالیت آنها بسیار گسترده است و مجوز وکالت ندارند و بر طبق ماده 55 قانون وکالت، فعالیت آنها دخالت در امر وکالت محسوب میشود.
نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه خبرگزاریهای باید در زمینه موسسات حقوقی اذهان عمومی را مطلع کنند عنوان کرد: در رابطه با این موسسات، مردم به وکیل دادگستری مراجعه نمیکنند بلکه به اشخاصی که پروانه وکالت ندارد مراجعه کرده و اموال، اسناد و مدارک خود را در اختیار آنها قرار میدهند و بعد از اینکه متضرر شدند به کانون وکلا مراجعه و از آنها شکایت میکنند.
وی گفت: رایزنیهای متعددی با دادستان استان، مدیر کل ثبت اسناد و رئیس کل دادگستری استان داشتهایم به نقاط مشترکی در رابطه با این موسسات رسیدهایم چرا که موسسات حقوقی به عنوان واسطه بین مردم و وکلا قرار گرفتهاند در صورتی که وکیل باید با موکل خود به طور مستقیم قرارداد ببندد.
فیروزمند تاکید کرد: مردم باید در این زمینه مطلع شوند و به موسسات حقوقی مراجعه نکنند که وظیفه خطیر اطلاعرسانی و روشن کردن اذهان عمومی به عهده خبرنگاران است تا هم معضلات و مشکلات مراجعه به این موسسات به جامعه منعکس شود و هم به عنوان یار و همیار یکدیگر فعالیت کنیم.
در ادامه این دیدار، سید حسین معینزاده میرحسینی روز خبرنگار را که هم برای اصحاب رسانه و هم برای وکلا اهمیت دارد تبریک گفت و اذعان کرد: نظریهای علمی وجود دارد که جامعه را به بدن یک انسان تشبیه میکند به گونهای که چشمهای آن، خبرنگاران هستند و وظیفه آنان، انعکاس صحیح اخبار و وقایع به مردم است.
عضو اصلی هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان اذعان نمود: هر دو نهاد وکالت و خبرگزاریها از بطن مردم میآیند و برای حل مشکلات و معضلات جامعه فعالیت میکنند و اگر این دو نهاد به طور مستقل و تخصصی به فعالیت بپردازند حقوق شهروندان محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم از اینکه درد و مشکلشان را سایرین بدانند تسکین پیدا میکنند و اگر تخلفی را همه بدانند خود میتواند به عنوان بالاترین و موثرترین بازدارنده عمل کند و حضور خبرنگاران در بطن جامعه، ضامن تحقق حقوق شهروندی و اصلاح امور و خودپالایشی در جامعه میشود.
اتاق داوری کانون وکلای دادگستری کرمان؛ مشکلگشای مردم در اختلافات
معینزاده بیان کرد: داوری سابقهای بیش از قوه قضائیه دارد و پس از هزاران سال از شکلگیری این نهاد، امروزه کشورها به این نتیجه رسیدهاند که نهاد مفید و موثری بوده و خدمات آن باید برای بار دیگر به مردم عرضه شود چرا که دستگاههای قضایی و دادگاهها امکانات گسترده را برای رسیدگی به حجم زیاد دعاوی و پروندهها ندارند.
وی گفت: تصمیمی که داور میگیرد همان اعتباری را دارد که حکم دادگاه به خود اختصاص میدهد اما با این تفاوت که داوری هزینه و زمان رسیدگی کمتری دارد و علاوه بر این میتواند خود انتخاب کند که چه کسی به پرونده او رسیدگی کند.
وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به لزوم آگاهی مردم از حقوق خود، عنوان کرد: لازم است مردم حق داوری را بشناسند و همکاری کانون وکلا و خبرگزاریها میتواند این رسالت بزرگ را به انجام برساند.
وحید رضوانی نیز بیان کرد: روز خبرنگار، روز پاسداشت حرمت قلم و ارج نهادن به مقام خبرنگاران است و این روز در تقویم رسمی کشور، فرصت را برای بزرگداشت اصحاب رسانه فراهم کرده و مسئولان و مردم را متوجه اهمیت اطلاعرسانی و شفافسازی میکند.
عضو اصلی هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان اضافه کرد: رسالت و وظیفه اصلی خبرنگار این است که علیرغم اینکه چشم بینای جامعه است از این رسالت، گام خود را فراتر نهد و زبان گویای جامعه نیز باشد تا بتواند مشکلات را به مسئولین منتقل کند و زمینهساز اصلاح امور در جامعه گردد.
پایان/