رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان گفت: استقلال وکیل معیاری برای دادرسی عادلانه، رعایت حقوق شهروندی و آزادیهای بنیادین است و در واقع وکلا آینه تمام نمای رعایت حقوق شهروندی هستند. به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، مجید شعبانی شامگاه پنجشنبه ۵ اسفند ماه سال جاری در بازدید از سومین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری استان کرمان با اشاره به تعامل سازنده کانون وکلای استان کرمان با رسانهها عنوان کرد: نقش رسانهها در تولید اطلاعاتی که به آگاهسازی مردم برای جا انداختن استفاده از وکیل منجر میشود بسیار حائز اهمیت و لازم است که رسانهها با نقد کارشناسی و تحلیل منصفانه، یاور وکلا باشند.
رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان به نقش روزنامهنگاران در نهادینه کردن فرهنگهای درست در جامعه اشاره و بیان کرد: از آنجا که گروه زیادی از مردم روزانه با رسانهها ارتباط دارند از اینرو بدون اغراق میتوان رسانهها را یکی از عاملان اصلی در جهتدهی نگرش عامه مردم نسبت به فرهنگ استفاده از وکیل دانست و آن باید به گونهای نهادینه شود تا مردم پیش از ایجاد مشکل به وکیل مراجعه کنند تا از وقوع معضلات حقوقی پیشگیری شود.
عضو هیئت منصفه مطبوعات استان کرمان با بیان اینکه از ۳۰ دی ماه سال جاری چهارمین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان آغاز شده است عنوان کرد: هیئت مدیره کانون وکلا هر ۲ سال یکبار با انتخابات مستقیم وکلای پایه یک دادگستری تشکیل میشود.
شعبانی با اشاره به ویژگی پیشگیری از وقوع معضلات حقوقی از سوی رسانه یادآور شد: لازم است کارشناسان رسانه ای و وکلا با ارتباط متقابل، نقش مثبت و سازندهای در زمینه پیشگیری از جرم آموزش مسایل حقوقی و قضازدایی داشته باشند.
وی یادآور شد: در برخی کشورها وجود وکیل خانوادگی ضروری است و افراد قبل از هر واقعه حقوقی به وکلا مراجعه میکنند چرا که مشاوره قبل از اقدام هزینههای ناچیزی به همراه دارد از اینرو لازم است در کشور ما هم فرهنگ استفاده از مشاورههای وکیل در همه مراجع قضایی نهادینه شود تا از این طریق، هزینه دادرسی و مسیر پر پیچ و خم اطاله دادرسی کاهش یابد.
رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان اظهار داشت: شفافیت و آزادی بیان، مقدمه و لازمهی رشد اصحاب رسانه است و از آنجا که جامعه وکلای استان کرمان به خوبی مشکلات رسانهها و صاحبان قلم را درک میکند از اینرو کانون وکلای دادگستری کرمان آمادگی کامل را برای ارائه خدمات و مشاوره حقوقی رایگان به آنها دارد.
تاثیر رسانه در تزریق فرهنگهای اصیل انکار ناپذیر است
نایب رئیس و عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان نیز در بازدید از این نمایشگاه بیان کرد: لازم است رسانهها موجبات فرهنگسازی استفاده از وکیل و معرفی شأن و جایگاه وکلا به مردم را فراهم سازند. علی فیروزمند با اشاره به وجود یک هزار و ۵۰ وکیل پایه یک در سطح استان کرمان عنوان کرد: از این تعداد ۳۱۸ نفر کارآموز است که ۶۳۹ نفر آنها مرد و ۴۱۱ نفر زن هستند و در میان کارآموزان نیز ۱۰۰ مرد و ۲۱۸ زن حضور دارند.
نایب رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان تصریح کرد: کانون وکلا به موجب لایحه قانونی استقلال، در تاریخ هفتم اسفند سال یک هزار و ۳۳۱ مستقل شد که این استقلال، لازمهی دادرسی عادلانه و زمینهساز احقاق حق مردم و انجام بینقص وظایف و رسالت محوله به وکیل دادگستری است. فیروزمند تصریح کرد: وکلای دادگستری بر اساس قراردادی که با موکل خود امضا میکنند، میپذیرند که از حقوق موکل خود در دادگاه دفاع کنند اما گاهی افرادی هستند که از لحاظ مالی تمکن اخذ وکیل را ندارند و از سوی دیگر نداشتن وکیل میتواند منجر به زایل شدن حقوق آنها در دارسی شود از اینرو در مجتمعهای قضایی جهت ارائه مشاوره رایگان تحت عنوان معاضدت و وکالت تسخیری حاضر میشوند.
وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ذاتی کانون وکلا ارائه خدمات معاضدتی و خدمترسانی به مردم است، عنوان کرد: در این راستا تفاهمنامهای با سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سازمانهای دیگر منعقد شده و همه ساله پروندههای زیادی چه از طریق معرفی این سازمانها و چه به صورت آزاد مورد بررسی رایگان از سوی وکلا قرار میگیرند و در حال حاضر، تعداد ۳۰۸ پرونده وکالت تسخیری در شعب دادگاههای کیفری و انقلاب وجود دارد که وکلای کانون به آنها رسیدگی میکنند.
فیروزمند به حضور وکلا در روزهای زوج هر هفته در کانون برای پاسخگویی به مراجعهکنندگان اشاره کرد و گفت: در سال جاری تعداد 500 وکیل معاضدتی برای دفاع از موکل خود بدون دریافت حقالزحمه معرفی و مشغول به کار شدهاند.
وکلا؛ خسته از مشکلات و دلشکسته از کمتوجهیها
وی به دغدغههای وکلا در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: همانگونه که مطبوعات چشم بیدار جامعه محسوب میشوند، وکیل نیز چشم بیدار مردم است و برای دیدن زوایایی که احقاق حقوق مردم را به همراه خواهد داشت فرهنگسازی برای اعتلای جایگاه و شان وکیل ضروری است.
نایب رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان اظهار داشت: بزرگترین نگرانی کانون وکلا، مورد خدشه قرار گرفتن استقلال این نهاد مدنی است چرا که اگر وکلا در فعالیت حرفهای خود مستقل نباشند نمیتوانند به خوبی از حق مردم دفاع کنند.
به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، سومین نمایشگاه مطبوعات و رسانههای استان کرمان از چهارم تا هشتم اسفندماه سال جاری در محل تالار شرکت برق منطقهای واقع در بلوار شهید عباسپور کرمان برگزار میشود.





