رییس کانون وکلای دادگستری کرمان در دیدار با فرماندهی انتظامی استان تأکید کرد: ضرورت اتخاذ تدابیری جهت حفظ کرامت و شأن وکیل و همچنین تسریع انجام کارهای وکلا در مراجع انتظامی

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، علی خواجوئی راد در دیدار هیأت مدیره کانون با فرماندهی نیروی انتظامی استان بیان کرد: در زمینه فعالیت‌هایی که نیروی انتظامی به موجب قانون به عهده دارد و فعالیت هایی که ما به عنوان بخشی از قوه قضائیه انجام می دهیم می تواند یک هم افزایی وجود داشته باشد که منجر به تأمین امنیت قضائی شود.

رییس کانون وکلای دادگستری کرمان با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت های نیروی انتظامی به تحقق امنیت پایدار برای مردم مربوط می شود عنوان کرد:  از لحظه ای که حق کسی مورد تضییع واقع یا به حیثیت وی لطمه ای وارد می گردد باید در تمام مراحل رسیدگی، تحقیق، تعقیب و در نهایت مرحله صدور رأی قاضی، این احساس را داشته باشد که عدالت در خصوص وی اجرا می شود.

وی افزود: مهم ترین مسئله در یک پرونده بحث تحقیقات مقدماتی است که توسط واحدهای مختلف پلیس صورت می گیرد و قانون به وکلا این اختیار را داده که در مرحله تحقیقات مقدماتی شاکی و متهم را همراهی نمایند تا این احساس امنیت در کشور برای شاکی و متهم ایجاد نمایند.

خواجوئی راد با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی خط مقدم بخشی از حق دفاع مردم می باشد بیان کرد: این همکاری و هم افزایی می تواند بین همکاران ما در کانون وکلای دادگستری و همکاران شما در رده های مختلف نیروی انتظامی برقرار گردد تا در راستای سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی منجر به امنیت قضائی پایدار گردد.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان  با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیری جهت حفظ کرامت و شأن وکیل بیان نمود: تحقیقات مقدماتی در واقع ریل گذاری مسیر دادرسی عادلانه است و پلیس و وکیل باید واگنی که میخواهد بر روی این ریل امنیت حرکت کند را با دلایل قانونی و علمی تغذیه نمایند تا مقام رسیدگی کننده بتواند با توجه به این ادله حکم عادلانه صادر نماید.

این وکیل دادگستری با اشاره به همکاری های صورت گرفته با کلانتری، معاونت اطلاعات، مواد مخدر و غیره اظهار داشت: همکاران ما در کانون های وکلا سعی دارند در مسیر تحقیقات مقدماتی مطابق قانون رفتار نمایند و از مسیر دادرسی منحرف نشوند و انتظار ما این است که معاونت های مختلف نیز وکلا را در کنار خود ببینند و به آنان به عنوان مخل روند تحقیق جرم نگاه نداشته باشند.

وی تصریح کرد: از سال 92 آئین دادرسی کیفری اصلاح گردیده و متن قانون اصلاح شده که یکی از مترقی ترین قوانین کشورهای جهان است اما متأسفانه آنگونه که باید بستر اجرا ندارد و لازم است در عمل به این قوانین اصلاح شده پایبند بود.

خواجوئی راد یادآور شد: هر سال کمسیونی جهت تعیین تعداد کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری کرمان با حضور رئیس کل دادگستری، رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان و رئیس دادگاه انقلاب کرمان تشکیل و موضوع تعیین تعداد کارآموز وکالت مورد نیاز مورد بحث و بررسی قرار گرفته می شود و آزمونی از طریق سازمان سنجش برگزار و اشخاصی که در این آزمون نمره قانونی را کسب می کنند به کانون ها معرفی می گردند و همکاران ما در کانون در هجده ماه متوالی کارآموزان پذیرفته شده را با قوانین و مقررات ، موازینی که باید در دادگاه ها مد نظر قرار گیرد و غیره آشنا میکنند و بعد از گذراندن اختبار کتبی و شفاهی و اتیان سوگند وارد عرصه وکالت می شوند.

وی به اهمیت و جایگاه معاضدت به لحاظ نقشی که در ارائه خدمات حقوقی به اشخاصی که قدرت تاًدیه حق‌الوکاله را ندارند و حضور وکلا در اداره زندان، دادگستری استان، دادسرا و کانون وکلا جهت ارائه مشاوره رایگان اشاره و عنوان کرد: ارائه خدمات رایگان توسط قشر متخصصی که هیچ گونه بودجه دولتی ندارد در هیچ نهادی دیده نمی‌شود و تنها جامعه‌ای که به لحاظ ماهیت مردم نهادی، خدمات رایگان در طول سال ارائه می‌دهد کانون‌ وکلای دادگستری است.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان گفت: به درازای طول تشکیل کانون ها، اداره معاضدت وجود داشته و وظیفه ارائه خدمات حقوقی به کسانی که توانایی تأدیه وکیل را ندارند را دارا می باشد و یا پرونده هایی که مجازات آن سلب حیات و یا قطع عضو و حبس های طولانی مدت است الزاما بایستی با حضور وکیل برگزار شوند در غیر اینصورت رأی در دیوان عالی قضات ابرام نخواهد شد و در این مواقع دادگاه از کانون های وکلا در خواست وکیل تسخیری میکند.

وی خاطر نشان کرد: کانون های وکلا تنها نهادی هستند که مطابق قانون، 30 درصد از اعضای آن را ایثارگران تشکیل می دهند و اکثر معاضدت های افتخاری نیز توسط همین ایثارگران صورت می گیرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان گفت: برای ریل گذاری امنیت قضایی به همراهی نیروی انتظامی احتیاج داریم و آن ها را جزئی از سیستم خود می دانیم و این آمادگی را داریم که از مجموعه ایثارگران نیروی انتظامی حمایت قضائی و حقوقی کنیم چرا که مخاطرات شغل نیروی انتظامی از چشم ما مخفی نمی ماند.

وی با اشاره به اینکه تقریبا یک چهارم از پرونده های موجود در دادسرای نظام ناشی از عدم اشراف مامورین انتظامی به اقداماتی که می توانند مجرمانه و مخاطره آمیز باشد مرتبط می شود بیام کرد: لازم است در زمینه ارتقای آموزش این افراد اقدامات بیشتری صورت پذیرد و کانون وکلا آمادگی این را دارد که تجربیات خود را در این خصوص در اختیار پرسنل محترم نیروی انتظامی قرار دهد.

مجید شعبانی، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان نیز در ادامه به کارگاه حقوق اطفال و نوجوانان که در کانون وکلای دادگستری کرمان برگزار شده اشاره و عنوان کرد: بحث پلیس ویژه اطفال در این کارگاه مد نظر قرار گرفت که اخیرا لایحه پلیس ویژه اطفال در مجلس در حال رسیدگی است و در این کارگاه پس از بحث و بررسی این نتیجه حاصل شد که با توجه به قوانین موجود و اینکه عدالت کیفری ویژه اطفال را یک عدالت افتراقی در نظر می گیرند لذا  پلیس هم به نوعی باید این افتراق را از حیث برخورد با بزه‌دیدگی یا بزهکاری داشته باشد و این امر نیازمند همگرایی و آموزش هایی است به عنوان مثال اگر یک طفل بزه دیده به یک پلیس یا کلانتری مراجعه نماید نوع برخورد چه باید باشد و آمادگی کانون وکلا را جهت انجام هر گونه اقدامی در جهت آموزش و غیره را اعلام می داریم.

سرهنگ یادگار نژاد رئیس پلیس فتا استان در ادامه اظهار داشت: تعدادی از شاکیان به مجازات ها و پیگیری های انتظامی پرونده جرائمی که به صورت  حضوری رخ می دهند آشنا هستند و ممکن است در برخی موارد نیز به سمت و سوی وکلای دادگستری بروند اما در بحث فضای مجازی خلأیی که به شدت احساس می شود اینکه جرائمی با شگردها و ترفندهای جدید رخ می دهند که نه تنها مردم بلکه تعدادی از وکلا در این خصوص اطلاعات چندانی ندارند و ما در نیروی انتظامی در زمینه آشنایی با قانون مجازات جرائم رایانه ای و پیگیری این جرائم با مشکلات زیادی مواجه هستیم و انتظار داریم تعداد یاز وکلا به صورت تخصصی در این زمینه کار کنند و این معاونت آمادگی برگزاری دوره های تخصصی در این خصوص را دارد.

سرهنگ پریور نیز افزود: وجود وکلا در جامعه کمکی است برای تحقق عدالت و سلامت جامعه و اکثریت وکلا افرادی شریف و قابل اعتماد هستند اما متاسفانه تعداد بسیار معدودی نیز هستند که برای افراد چالش ایجاد کرده و پرونده را از طی کردن مسیر عدالت دور می سازند و لازم است کانون های وکلا در جهت حل این مشکلات قدم اساسی بردارند.

سردار ناظری در ادامه ضمن تشکر از حضور اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان آمادگی و تمایل نیروی انتظامی برای برقراری روابط نزدیک و مؤثرتر از پیش با کانون وکلای دادگستری را اعلام نمود و بیان کرد: ما در نیروی انتظامی کانون را به عنوان همکار خود و رده ای لازم و ملزوم یکدیگر برای اجرای ماموریت ها می‌دانیم.

فرمانده انتظامی استان کرمان بر ظرفیت جامعه وکالت در زمینه پیشگیری  از جرایم و حل و فصل دعاوی مردم تأکید نمود و گفت: در حوزه آموزش همگانی و آگاه سازی عمومی نیز می توان از ظرفیت وکلا استفاده کرد.

وی ضمن تأکید بر اینکه حضور وکلا در مقرهای انتظامی باید همراه با تکریم باشد و حرمت وکالت حفظ گردد افزود: ناجا به عنوان زیرساخت اساسی برای اجرای ماموریت های تمامی سازمان ها و گروه ها انجام وظیفه و در جهت حفظ و ارتقای آرامش و امنیت در جامعه تلاش می کند.

در ادامه این دیدار مذاکرات انعقاد تفاهم نامه دو جانبه همکاری های مشترک فرهنگی و اجتماعی میان فرماندهی انتظامی استان کرمان و کانون وکلای استان کرمان در زمینه ارائه خدمات معاضدتی و آموزشی عمومی وتخصصی حقوقی توسط کانون به نیروی انتظامی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور حفظ امنیت وکلای دادگستری، برقراری گشت های منظم انتظامی در حوزه استقرار دفاتر وکلا در سطح شهر، پیگیری سریع و دقیق با برخوردهای خلاف شأن با وکلا در مراجع انتظامی و مواردی از این قبیل صورت گرفت.

طراحی و توسعه در ocode.ir | تمامی حقوق برای کانون وکلای دادگستری استان کرمان محفوظ است