رئیس کل دادگستری استان کرمان: وکیل در احقاق حق مردم نقش بی‌بدیلی دارد

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان با رئیس کل دادگستری استان کرمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

مجید شعبانی در ابتدای این نشست، ضمن خیر مقدم به رئیس کل جدید دادگستری استان کرمان و معرفی اعضای هیأت مدیره ششمین دوره کانون وکلای استان بیان کرد: کانون وکلای دادگستری به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی کشور، از سال ۱۳۳۱ به عنوان نهادی با شخصیت حقوقی و مستقل وجود آمده و کانون وکلای دادگستری کرمان نیز با انتزاع از کانون مرکز در سال 89 تشکیل و ششمین دوره هیئت مدیره، با تشکیل انتخابات و رأی مستقیم وکلای پایه یک دادگستری آغاز به کار کرده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان با اشاره به نظارت بر وکلا، اعمال و اخلاق حرفه‌ای و کارکرد آن‌ها اذعان کرد: طرح شکایت از وکلا می‌تواند از سوی دادستان، رئیس کل دادگستری، معاونین قضایی و یا روسای دادگستری شهرستان‌ها‌ ارسال ‌شود و یا شخص رئیس کانون به طرح شکایت ورود کند.

وی افزود: موکلان نیز گروه دیگری هستند که می‌توانند در دادسرای انتظامی وکلا، طرح شکایت کنند و این موارد از طریق ریاست کانون به دادسرای انتظامی ارجاع داده‌ می‌شود و در آنجا مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد و برای متخلفان وکالت، توبیخ، توقیف و حداکثر مجازات محرومیت دائم از شغل وکالت در نظر گرفته می‌شود و تمام سعی ما بر این است که در حوزه رسیدگی به تخلفات، اغماضی صورت نگیرد چرا که معتقدیم تعداد معدود وکلای متخلف توانایی بدنام کردن تمام مجموعه را دارند.

مجید شعبانی تصریح کرد: هیأت مدیره وظیفه کلان سیاستگذاری در مسائل مربوط به وکلا و اداره امور راجع به وکالت اعم از صدور پروانه، برگزاری آزمون، انتخاب روسای دادگاه‌های انتظامی و مواردی دیگر را به عهده دارد و تصمیمات آن‌ها در دادگاه عالی انتظامی قضات نیز قابل اعتراض است.

وی اشاره کرد: افرادی که تمایل به دریافت پروانه وکالت از کانون وکلا دارند از طریق ثبت‌نام و قبولی در آزمون ورودی که همه ساله توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، گذراندن دوره کارآموزی به مدت 18 ماه و همچنین آزمون اختبار و حضور در مراسم تحلیف و سوگند، جذب کانون وکلای دادگستری کرمان می‌شوند.

شعبانی یادآور شد: هر ساله کمیسیون تعیین ظرفیت (ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه) جهت تعیین تعداد کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری کرمان با حضور رئیس کل محترم دادگستری، رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان و رئیس دادگاه انقلاب شهرستان کرمان تشکیل و موضوع تعیین تعداد کارآموز وکالت مورد نیاز مورد تبادل نظر و بررسی قرار می‌گرفت که در سال جاری با تصویب قانون تسهیل، علی‌رغم انتقادهایی که به مفاد قانون مذکور داشتیم اما کانون وکلا خود را مقید به رعایت قانون می‌داند و بر اساس قانون نسبت به جذب کارآموز اقدام خواهیم کرد.

این وکیل پایه یک دادگستری به همکاری تنگاتنگ کانون وکلا با معاونت آموزش دادگستری در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی، ارتقای سطح علمی و عملی کارآموزان، چاپ و انتشار فصلنامه مشترک بین کانون و دادگستری و غیره اشاره و عنوان نمود: کانون وکلای دادگستری به افرادی که از سوی دادگستری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، دفتر نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم کرمان، دفاتر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و غیره معرفی می‌شوند وکیل معاضدتی در نظر می‌گیرد تا بتواند خدمات حقوقی و مشاوره‌ای لازم را به آن‌ها تخصیص دهد.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی با بیان این که در مسیر احقاق حق، باید بر اساس موازین شرع، قانون و وجدان عمل شود، اظهار داشت: در این جلسه به نمایندگی از جامعه وکلای رسمی استان در خدمات شما هستیم و برای شما در انجام وظایف وکالتی و همچنین وظایفی که به عنوان هیأت مدیره کانون وکلای استان دارید آرزوی توفیق و سربلندی داریم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان وکالت را امر بسیار مهمی در کنار قضاوت دانست که تنه به تنه قضاوت می‌زند و افرادی که در کسوت وکالت قرار می‌گیرند یا پیش از آن قاضی بوده و بعد وکیل شده‌اند و یا در ابتدا در کسوت قضاوت قرار گرفته‌اند و بعد به کار وکالت مشغول گردیده‌‌اند و این نشان‌دهنده ارتباط تنگاتنگ بین این دو نهاد حقوقی در کشور است.

عالی ترین مقام قضائی در استان خاطر نشان کرد: وکالت امری ضروری در جامعه است و بنده به عنوان یک شهروند اعتقاد به بحث وکالت دارم تا مردم برای احقاق حق خود به وکلا مراجعه و از خدمات آن‌ها استفاده نمایند و همانگونه به پزشکان و متخصصان در زمینه‌های بهداشت نیاز داریم، در زمینه‌های حقوقی نیز لازم است کانون‌های وکلا به حدی پیشرفت و توسعه داشته باشند تا در جای جای استان مردم به راحتی به خدمات کانون وکلا دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: از نگاه دستگاه قضائی نیز، وکیل در اجرای احقاق حق مردم نقش بسیار بسزایی دارد و قاضی به عنوان مقام بی‌طرف نمی‌تواند دنبال کسب دلیل برای افراد باشد و عدالت زمانی محقق می‌شود که طرفین پرونده وکیل داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی عنوان نمود: گاهی اوقات در مسند قضاوت رنج می‌بریم از اینکه احساس می‌کنیم به یک طرف پرونده ظلم می‌شود و نمی‌تواند از حق خودش دفاع کند و طرف مقابل حق او را ضایع می‌کند در این‌حالت اگر ببینیم وکیلی حضور دارد که از حق این فرد دفاع می‌کند بسیار خرسند می‌شویم و قطعاً نقش بی‌بدیلی ایفا کرده و حتما مأجور خواهد بود.

وی بیان داشت: ممکن است فردی پیدا شود که هدفی جز اجرای عدالت داشته باشد و صرفاً دفاع از موکل را مد نظر خود قرار دهد که نیاز است در آموزش‌ها و نشست‌های تخصصی که کانون وکلا برگزار می‌کند بحث اجرای عدالت و احقاق حق را فرهنگ‌سازی نماید.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح نمود: متن سوگند نامه‌ای که وکیل قرائت می‌کند گویای همه‌ی این موارد است و بر جامعه‌ی وکالت است که چنانچه آلودگی‌ای در جامعه‌ی خود دید، پالایش آن را وظیفه‌ی خود بداند تا بدنه کانون‌ها سالم بماند و اعتماد مردم به نهاد وکالت حفظ گردد

وی در پایان تأکید کرد: هر چه بحث وکالت را در جامعه توسعه دهیم ضرر نخواهیم کرد و قاضی نباید به وکیل به عنوان رقیب خود در دادگاه نگاه کند چرا که حقیقتاً همکار  و مددکار در انجام وظایف قاضی هستند.

 

طراحی و توسعه در ocode.ir | تمامی حقوق برای کانون وکلای دادگستری استان کرمان محفوظ است