رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان: نیروی انتظامی در انتظام بخشی به جامعه نقشی بی بدیل دارد

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان نقش نیروی انتظامی در انتظام بخشی به جامعه را نقشی بی بدیل عنوان و اظهار کرد: وکلا برای احقاق عدالت نمی‌توانند صرفاً به خود متکی باشند و به کمک نیروی انتظامی برای یاری کردن قاضی جهت شناسایی حکم واقعی نیازمند هستند.

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، صبح امروز، نشست مشترک رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان با معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان برگزار شد و طرفین بر افزایش تعامل و همکاری متقابل تاکید کردند.

ضعف برخی قوانین ، توان پلیس را سلب می کند

در این دیدار، احمد یوسفی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی بیان کرد: متأسفانه برخی قوانین جرأت مندی پلیس در اجرای قانون را سلب می‌کند و باید راهکاری اندیشیده شود که این قوانین بر اساس نیاز جامعه اصلاح و موانع برطرف گردند.

وی از نگاه دقیق، عالمانه و مدقانه رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان قدردانی و آمادگی و تمایل نیروی انتظامی برای برقراری روابط نزدیک و مؤثرتر از پیش با کانون وکلای دادگستری کرمان را اعلام نمود.

علی خواجوئی راد نیز در ادامه به صلاحیت‌های ذاتی کانون وکلای دادگستری که در قانون قید شده‌اند از جمله برگزاری آزمون، جذب و پرورش وکیل، نظارت بر کار وکلا و رسیدگی به تخلفات آنان در دادسرای کانون اشاره و عنوان نمود: بخش اعظم دیگری که جزو صلاحیت کانون‌ها است و قانونگذار از سال 1334 با چشم باز به آن توجه کرده و دارای اهمیت فوق العاده می‌باشد اداره معاضدت است.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان اذعان نمود: معاضدت فی‌الواقع، آموزش حقوق به اقشار مختلف مردم و همچنین ارائه خدمات حقوقی به افرادی که توانایی اخذ وکیل ندارند می‌باشد در جرائم مهم از جمله قتل، حمل مواد مخدرو نظایر آن که در صلاحیت  دادگاه کیفری یک و یا دادگاه انقلاب استان است رسیدگی و قانوناً بایستی با حضور وکیل انجام شوند و چنانچه توانایی مالی اخذ وکیل را نداشته باشد، برای او از بین وکلای دادگستری، وکیل تسخیری تعیین می‌شود.

وی افزود: گروه دیگر افرادی‌اند که مشکل حقوقی دارند و از نظر قانونی ضرورتی به استفاده از وکیل ندارند اما خود شخص تشخیص می‌دهد اطلاعات زیادی برای دفاع و رسیدگی به پرونده خود ندارد که پس از معرفی به کانون، شرایط وی در کمیسیون بررسی می‌شود و در صورت احراز شرایطی که در قانون آمده به وی وکیل معرفی می‎شود.

خواجوئی راد بیان کرد: کانون وکلای کرمان در سال‌های اخیر جوامع هدف را شناسایی کرده و گروه‌هایی که بیشتر در معرض خطر و بزه هستند و اشخاص مستضعف تحت پوشش خود دارند از جمله کمیته امداد، سازمان بهزیستی و غیره را شناسایی کرده و با انعقاد تفاهم‌نامه، به ارائه خدمات حقوقی به این افراد می‌پردازند. همچنان اشخاصی که بنا به تشخیص مراجع ذی‌ربط مانند دادگستری‌ها، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیاز به استفاده از خدمات معاضدتی دارند به کانون معرفی و کانون نیز نسبت به معرفی وکیل به آن‌ها اقدام می‌نماید.

وی ضمن تأکید بر اینکه هدف نیروی انتظامی و وکلای دادگستری در نهایت اجرای قانون است اضافه کرد: کشف واقعی جرم و شناسایی مجرم در ابتدای تحقیقات امکان‌پذیر است و در روزهای بعد، دلائل کمرنگ و پرونده دچار نوعی خمودگی می‌شود، از آنجا که وکیل و قاضی در این مدت دسترسی چندانی به اطلاعات پرونده ندارند و زیربنای یک پرونده برای شناسایی متهم در کلانتری‌ها صورت می‌گیرد بنابراین وظیفه نیروی انتظامی بسیار مهم بوده و به دلیل حساسیت کاری بالا و قرار گرفتن در معرض خطرات متعدد، نیاز به حمایت  دارند و ما به عنوان یاوران اجرای عدالت، خدمات حقوقی که به لحاظ مشکلات حین کارو یا حتی زندگی شخصی با آن مواجه‌اند را ارائه می‌کنیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان تصریح نمود: کانون می‌تواند از طریق کمیسیون آموزش و پژوهش که همگی از اساتید مطرح دانشگاه هستند دوره‌های آموزشی متعددی را برگزار تا به صورت علمی و کاربردی این موارد را به پرسنل محترم نیروی انتظامی آموزش دهد و به طور متقابل، کارآموزان ما نیز امکان شرکت در کلاس‌های آموزشی نیروی انتظامی را داشته باشند تا از طریق این تشریک مساعی بتوان به ارتقای کمّی و کیفی اقدامات و برنامه‌های مشترک دست یافت.

وی گفت: در زمینه پژوهش نیز می‌توان موضوعات مشترک ، در خصوص خلأهای قانونی و سایر موارد مبتلا به را مورد بررسی قرار داد و نتیجه پژوهش‌های خوب را ضمن تقدیر، به مراجع ذی‌ربط جهت اعمال در قوانین ارسال نمود.

خواجوئی راد خاطرنشان کرد: وکیل وظیفه دفاع از متهم را دارد و تا حدی که به محتویات پرونده اشراف دارد به دفاع می‌پردازد اما ممکن است افسر پرونده به دلیل اشرافی که به برخی از جزئیات دارد و وکیل از آن‌ها بی اطلاع است دیدگاه متفاوتی داشته باشد که ناشی از برداشت متفاوت است نه فعل وکیل.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان بیان داشت: همکاران شما در نیروی انتظامی می‌توانند برای دریافت خدمات معاضدتی، در قالب نامه به کانون معرفی شوند و یا به واحد معاضدت که در دادگستری استقرار یافته و وکلای کانون هر روزه در آنجا حضور به هم می‌رسانند و به صورت ضابطه مند و به دور از هر گونه توالی فاسد به ارائه خدمات حقوقی می‌پردازند مراجعه نمایند.

وی تأکید نمود: در مقابل کانون‌ها نیز انتظار دارند در کنار بحث آموزشی، نوع رفتار و دیدگاه به وکلا تغییر یابد چرا که شاید درصد محدودی از وکلا نگاه مالی صرف به پرونده داشته باشند اما اکثریت وکلا به قسم خود مبنی بر احقاق حق و کمک به قاضی جهت رسیدگی به پرونده پایبند هستند.

وی با اشاره به مشکلات موجود برای وکلا در دادگستری و دادسراها و نیروی انتظامی خواستار باورمندی به ظرفیت و نقش وکلا و اتخاذ تدابیری به منظور حفظ کرامت و شأن وکیل و همچنین تسریع انجام کارهای وکلا در مراجع انتظامی شد و افزود: اگر آمار رأی‌هایی که دادگاه بدوی با حضور وکلا در محاکم عالی صادر می‌شود را ملاحظه نمائید به تلاش وکیل و نقش مؤثری که در روند رسیدگی به پرونده دارد پی می‌برید لذا توجه به رویکرد مشارکتی، ضرورت تعامل و همکاری نیروی انتظامی و وکلا را افزایش می‌دهد.

خواجوئی راد در پایان نقش نیروی انتظامی در انتظام بخشی به جامعه را نقشی بی بدیل عنوان و اظهار کرد: وکلا برای احقاق عدالت نمی‌توانند صرفاً به خود متکی باشند و به کمک نیروی انتظامی برای یاری کردن قاضی جهت شناسایی حکم واقعی نیازمند هستند.

طراحی و توسعه در ocode.ir | تمامی حقوق برای کانون وکلای دادگستری استان کرمان محفوظ است