رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان تاکید کرد: ضرورت ارتقای بسترهای ارائه خدمات الکترونیکی برای وکلا در مراجع قضایی

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، علی خواجوئی راد صبح امروز در نشست مشترک هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان با رئیس کل دادگستری و معاونین قضائی ایشان که به مناسبت هفته قوه قضائیه صورت گرفته بود، ضمن تبریک میلاد امام رضا علیه السلام و گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر آیت الله بهشتی و یاران وفادارشان، با اشاره به نقش بی بدیل شهید بهشتی در تنظیم قانون اساسی اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی بیان کرد: بررسی اندیشه های شهید بهشتی رگه های بسیار با عظمتی از پیوند موضوع فقه نوین و قانون را نشان می‌دهد و گویای این است که تا چه اندازه معمارانه بنا گذاشته‌اند و تقارن بین شهادت دکتر بهشتی و نامگذاری هفته قوه قضائیه بسیار زیبنده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان از قوه قضائیه به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در برقراری عدالت و صیانت از حقوق فردی و اجتماعی جامعه یاد کرد و گفت: بارها مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند اگر بتوانیم قوه قضائیه را به نحوی بسازیم که پاسخگوی نیازهای مردم باشد عدالت اسلامی مورد نظر و فراهم شدن شرایط ظهور امام زمان (عج) را فراهم کرده ایم که خوشبختانه در استمرار اندیشه‌های شهید بهشتی توسط مجموعه دادگستری کرمان جای بحثی نیست و جای تقدیر و تشکر دارد.

 

خواجوئی راد با اشاره به ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه هر چه بیشتر خدمات قضائی مجازی به منظور جلوگیری از اطاله دادرسی و کم کردن حجم پرونده‌های قضائی تصریح کرد: استان کرمان در خصوص تحول دادرسی‌های الکترونیک پیشرو بوده و مراجعات به دادگستری کم و فراغ بال برای قضات و وکلا فراهم شده که از دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمند است.

وی اظهار داشت: کانون وکلا نهایت سعی خود را جهت همگام شدن با این تحولات انجام داده است اما تقابل دادرسی الکترونیک با اصول استانداردهای دادرسی منصفانه  به لحاظ مشکلات فنی که منجر به حداقل رسیدن ارتباط تصویری  بین وکیل و قاضی می‌شود مشکلاتی را برای همکاران وکیل ایجاد نموده‌اند و از موانعی هستند که نیاز به اصلاح دارند.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان همچنین به بسط و توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی برای استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های کانون وکلا و دادگستری در راستای بهره‌مند شدن طرفین از امکانات یکدیگر از قبیل ظرفیت‌های علمی، کتابخانه ای، برگزاری دوره‌های آموزشی و غیره اشاره و اذعان نمود: تفاهم‌نامه‌ای بین کانون وکلا و دادگستری کرمان در دست انعقاد است که می‌تواند دستاوردهای علمی و آموزشی قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.

 

وی ضمن تشکر از معاونین محترم قضائی دادگستری کرمان بیان داشت: دادسرای انتظامی وکلا ضمن تقید به خود انتظامی، در راستای وظیفه ذاتی خود بدون اغماض به تخلفاتی که توسط معدودی از وکلا رخ می دهد و توسط مقامات قضائی گزارش می‌گردد، رسیدگی خواهد کرده و از حفاظت و معاونت محترم نظارت و ارزشیابی که گزارشات واصله را به کانون ارسال می‌کنند تشکرمی‌نماید.

خواجوئی راد با اشاره به برنامه های هفته قوه و اعلام آمادگی کانون وکلا در جهت همکاری با برنامه‌های تعیین شده  اظهار داشت: فرایند و محصول کانون وکلا معاضدت حقوقی است که در این راستا آمادگی خود را برای تحقق این موضوع اعلام و با توجه به نقش مهمی که اداره معاضدت کانون در کمک به مردم برای حل مشکلات حقوقی مردم دارد پیشنهاد می‌گردد در یکی از روزهای هفته قوه قضائیه نسبت به ارائه مشاوره و خدمات حقوقی رایگان در راستای شناساندن هفته قوه قضائیه سهیم باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: وکلای دادگستری به استفاده از اسکنر در دعاوی حقوقی و مراجع قضایی احتیاج دارند تا هم از اتلاف زمان جلوگیری شود و هم دقت در دفاع از جانب وکلا افزایش یابد و موجب اتقان آراء و اجرای عدالت و اخذ تصمیمات بهتر قضایی ‌شود که مقرر گردید باافزایش تعداد اسکنرها و همچنین به کارگیری کارمند اختصاصی وکلا این مشکل برطرف گردد.  

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان نیز بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بازر و نماد قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران بحث استقلال قوه قضائیه است که به عنوان یکی از معیارهای دادرسی عادلانه اگر با استقلال وکیل پیوند بخورد به تضمین عدالت و دادرسی عادلانه منجر می‌گردد.

 

مجید شعبانی با اشاره به ضرورت گسترش دادرسی‌های الکترونیک و رفع اطاله دادرسی خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم در این زمینه پیشرو باشم همانگونه که در کمیسیون کارآموزی تمام موارد مربوط به کارآموزان اعم از ثبت نام، شرکت در جلسات دادگاه، تمدید پروانه، ابلاغ اوراق الکترونیک  و غیره به صورت الکترونیک انجام شده‌اند.

وی افزود: بحث نوبت دهی دفاتر یکی از مشکلاتی است که همکاران ما در کانون وکلا با آن مواجه هستند و لازم است ترتیبی اندیشیده شود که اگر بنا بر ضرورت جهت اطلاع از نتیجه دادرسی یا مطالعه پرونده مراجعه حضوری داشتند بحث نوبت دهی برطرف گردد.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان با ابراز خرسندی از برگزاری انتخابات خوب با مشارکت حداکثری عنوان نمود: امید است رئیس جمهور منتخب بتوانند در مسیر حل مشکلات مردم گام بردارند و کانون‌های وکلا نیز توفیق همراهی در کنار دستگاه قضائی در مسیر عدالت را داشته باشند به گونه‌ای که تعامل حسنه قوه قضائیه و کانون‌های وکلای دادگستری بیش از پیش منتهی به دادرسی عادلانه و تضمین حق دفاع مردم در مراجع قضایی شود.

 

حجت قهرمانی فر، عضو هیـأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان در ادامه بیان داشت: اگر حوزه وکالت را که یک بال فرشته عدالت و ماهیت حقوقی و ذاتی آن کمک به احقاق حق و اجرای عدالت در کنار قوه قضائیه است کسب و کار بدانیم در نتیجه دادگاه محل رقابت و چانه زنی می‌شود که تنزل جایگاه کانون‌های وکلا در جامعه منجر به ایجاد آسیب جدی به دستگاه قضائی می‌شود چرا که  کانون‌های وکلا به صورت مستقیم در معرض این آسیب هستند اما به صورت غیرمستقیم قوه قضائیه نیز گریبانگیر آن خواهد گردید.

 

جامعه وکالت جامعه خدوم، سالم و پاکدستی است

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران باوفای ایشان و همچنین شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان افتخار جهان اسلام اظهار داشت: لازم است از هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان به جهت همراهی‌ها و همکاری‌هایی که در سنوات گذشته با مجموعه دادگستری کرمان داشته‌اند تقدیر و تشکر کرد.

یداله موحد تصریح نمود: جامعه وکالت جامعه خدوم و سالم و پاکدستی است و اگر تعداد معدودی از این نهاد دچار آسیب شدند نباید به اعتبار و جایگاه کانون‌های وکلا لطمه وارد شود و بخش اعظم وکلا در حال خدمت و تلاش در جهت تحقق عدالت هستند.

وی افزود: قوه قضائیه در زمینه هوشمندسازی دادرسی به سرعت در حال پیش رفتن است و در زمینه استفاده حداثری از فناوری برای تکریم مراجعین، تسهیل دسترسی مردم و همچنین فرایند دادرسی، ایجاد شفافیت و ارتقاء سلامت اداری گام‌های موثری برمیدارد چرا که به اهمیت این مهم پی برده است و معتقد است هر چه تعاملات انسانی در روند دادرسی کمتر گردد سلامت دستگاه قضائی بیشتر محقق می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه وکلا می‌توانند بدون نیاز به قوه قضائیه در هر مکانی که به اینترنت دسترسی دارند تنها با ورود به این سامانه بسیاری از کارهای خود را از جمله ارسال لایحه، شکوائیه، تنظیم دادخواست و غیره انجام دهند عنوان کرد: خواهش ما این است همکاران خود را کانون وکلا توجیه کنید که سامانه‌های راه‌اندازی شده برای رفاه بین مردم، وکلا و مراجع قضائی است که سرعت، اتقان و مستند سازی فرایند قضائی را تسهیل و اطاله دادرسی را تقلیل می‌کند.

 

طراحی و توسعه در ocode.ir | تمامی حقوق برای کانون وکلای دادگستری استان کرمان محفوظ است