معاون برنامهریزی و توسعه قضایی دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: لازم است از نخبگان در بین وکلا به خصوص در بحث ارتقای کیفیت قوانین و مقررات استفاده کنیم چرا که در ظلمات برخی پروندهها، وکیل در اکثر مواقع نورافشانی میکند و موجب عاقبت بخیری قضات در این دنیا و سرای باقی خواهند شد.
به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، معاون برنامهریزی و توسعه قضایی دادگستری کل استان کرمان در مراسم تحلیف کارآموزان اختبار دوره هشتم عنوان کرد: نقش وکلا در ارتقای علمی آرا بسیار موثر است و به طور قطع، وکلا میتوانند بار علمی روند دادرسی را بالا ببرند.
مهدی بخشی عنوان کرد: لازم است وکیل، نتایج امر وکالت را بهگونهای که تشخیص میدهد به موکل اعلام نماید و اگر موکل بخواهد راه انحرافی انتخاب کند او را بازدارد و در دریافت حقالوکاله، آئیننامه حقالوکاله را رعایت کند.
وی با تاکید بر لزوم حفظ شان وکلا در جامعه خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم، قضات و وکلا را به دلیل وجه مشترک آنها که همان حقوقدان بودن است یکی میدانند و از این رو لازم است در جامعه شان وکالت حفظ شود.
معاون برنامهریزی و توسعه قضایی دادگستری کل استان کرمان گفت: هیچ نهادی در جامعه بدون برنامهریزی پیشرفت نمیکند و لازم است وکلا نیز در راستای تهیه و تدوین برنامه مدون به منظور حسن اجرای کارها و طرحهای خود گام بردارند.
وی به برنامه چهارم توسعه قضائی اشاره و عنوان کرد: این برنامه همزمان با برنامه پنجساله ششم کشور مورد تصویب قرار گرفته و در آن بسیاری از دغدغههای ما در حال رسیدگی هستند تا بتوانیم با نگاه به اسناد بالا دستی مانند قانون اساسی، سند چشمانداز نظام، سیاستهای کلی ابلاغی مقام رهبری و سند چشمانداز قوه قضائیه به برنامه عملیاتی جامعی در زمینههای مختلف برسیم.
در بحث حقوقی و قضائی چهار هدف عمده را دنبال میکنیم که یکی از آنها، ارتقای وضعیت دادرسی است و به جامعه وکالت نیز مربوط میشود، توسعه و تسهیل دسترسی به مراجع و خدمات قضائی، ارتقای کیفیت قوانین و مقررات قضائی و ارتقای مشارکت مردم و نهادهای مدنی و شبه قضائی از جمله این اهداف هستند.
معاون برنامهریزی و توسعه قضایی دادگستری کل استان کرمان تاکید کرد: لازم است از نخبگان در بین وکلا به خصوص در بحث ارتقای کیفیت قوانین و مقررات استفاده کنیم و در ظلمات برخی پروندهها، وکیل در اکثر مواقع نورافشانی میکند و موجب عاقبت بخیری قاضی در این دنیا و سرای باقی خواهد شد.
بخشی در تشریح اهم اقدامات دستگاه قضائی در سال 95 بیان کرد: در سال گذشته توانستیم روند تصاعدی پروندههای وارده به دادگستری کرمان را کنترل کنیم و کاهش 8 درصدی موجودی پروندهها را شاهد بودهایم.
وی افزود: تعامل با ناجا، کاهش جمعیت کیفری زندانیان، جلوگیری از اطاله دادرسی و تعیین تکلیف پروندههای مهم و مسن، نظارت بیشتر بر عملکرد قضات، بازدید از زندانها و کلانتریها، تکریم ارباب رجوع به ویژه وکلا از جمله مهمترین برنامههای دادگستری استان کرمان است.
بخشی تصریح کرد: دستگاه قضائی در سطح کلان و به طور خاص در استان کرمان در حوزه استفاده از تکنولوژیهای نوین پیشگام است و آموزش قضات به گونهای که هر هفته از طریق سیستم ویدئو کنفرانس به آموزش و تبادل نظر میپردازن، نشستهای قضائی و صدور دستورالعملهایی در این زمینه که در آن اشاره شده از وکلا نیز دعوت شود که قطعا مفید
معاون برنامهریزی و توسعه قضایی دادگستری کل استان کرمان اذعان نمود: امید است در زمینههای مختلف بتوانیم به نحو مطلوبی پیشرفت داشته باشیم و خوشبختانه استان کرمان جایگاه بسیار مناسبی در دستگاه قضائی کشور دارد و قاطبه قضات و کارکنان دادگستری علیرغم محدودیتها و مشکلاتی که با آنها مواجه هستند، تلاش فوقالعاده در جهت ارائه کمی و کیفی خدمات قضائی به مردم دارند.