به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، صبح امروز اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان و اعضای کمیسیون بانوان کانون با محمد امینی زاده، منتخب ششمین شورای اسلامی شهر کرمان و استاد دانشگاه شهید باهنر دیدار و در زمینه مشکلات حقوقی و موانع پیشرفت استان و همچنین لزوم تحقق حقوق شهروندی و افزایش مطالبهگری مردم گفتوگو کردند.
مجید شعبانی در ابتدای این نشست بیان کرد: امید است در سایه هم افزایی و تعامل متقابل میان خادمین مردم در نهاد شورای اسلامی شهر بتوان در توسعه همه جانبه استان گام برداریم و امید است این انتخاب، طلیعهای برای مسئولیتهای بالاتر و انتخابات مجلس باشد چرا که در نهادهای قانونگذاری جای خالی حقوقدانان متخصص و متعهد بسیار محسوس است .
نایب رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان تصریح نمود: در دیدارهایی که با دادستان و دیگر مسئولین استان داشتیم همواره جای حقوق عامه و حقوق شهروندی خالی و بسیار مظلوم واقع شده بود لذا از طریق کمیسیون فعال بانوان کانون به این عرصه ورود کردیم و مجوز افتتاح کلینیک حقوق شهروندی و حقوق کودک اخذ گردید.
دغدغههای وکلا در ارتباط با شورا و مصوبات آنها
مجید شعبانی به مشکلات و دغدغههای وکلا در زمینه هزینههای تابلو و خدمات پسماند شهری و عوارض دفاتر اشاره و یادآور شد: علی رغم اینکه هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور چند فقره رای در این خصوص، تكلیف را تعیین كرده و صریحاً اخذ عوارض در این موارد را ممنوع دانسته است و با توجه به آراء وحدت رویه و قوانین حاکم معتقد هستیم که دفاتر وکلا، دفاتر تجاری و کسب و کار نیست و تابلویی که بر سر در دفاتر وکلا نصب میشود متضمن هیچگونه تبلیغی نیست و صرفاً جهت تعرفهی مکان است لذا لازم است اخذ عوارض از سوی شهرداری در مسیر قانون قرار گیرد و نگرانیهای وکلا در این خصوص برطرف گردد.
وی با بیان اینکه موضوع نامگذاری یکی از خیابانهای شهر به نام وکلاء در دورههای قبل نیز مطرح و مغفول مانده است خاطر نشان نمود: شورای شهر در شهرهای بزرگ، خیابانهای بزرگ منتهی به دادگستری را به نام وکلاء اختصاص دادهاند و در تقویم ملی ایام متفرقه زیادی از سوی شورای عالی انقلاب پیشبینی شده اما نام روز وکیل در تقویم پیشبینی نگردیده است و تقاضای ما از اعضای منتخب شورای اسلامی شهر کرمان و شهرداری اختصاص نام وکلاء بر یکی از خیابانهای اصلی شهر کرمان میباشد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در دوره ششم شورای شهر، بتوانیم با تعامل و ارتباط تنگاتنگ در حوزههای مختلف خدماتی در زمینه حقوق عامه ارائه دهیم و مجموعه نهاد وکالت نیز از ناحیه شورا مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.
حجت قهرمانی، عضو اصلی هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان نیز در ادامه به مشکل نبود حقوقدان درمراجع تقنینی به خصوص در مجلس شورای اسلامی اشاره و عنوان کرد: نه تنها قوانینی که سابقاً علیه وکالت وضع و بدون اصلاح ماندهاند بلکه مجدداً قوانین جدیدی در حال وضع هستند که استقلال نیرومند کانونها را زیر سوال میبرند و در واقع شورای شهر به نوعی مجالس پارلمانی استانی هستند و امید است مشکلات وکالت از این مجرا منتقل گردند.
سمیه شجاعی، نایب رئیس کمیسیون بانوان کانون وکلای دادگستری کرمان با اشاره به فرایند تشکیل کلینیک حقوق شهروندی که با امضای تفاهمنامه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان با معاونت وزارت دادگستری کشور آغاز گردید عنوان کرد: نخستین برنامه این کلینیک، آگاهی و آموزش حقوق شهروندی است که حقوق کودک در این میان حائز اهمیت بیشتری است و توجه ویژهای در بحث آموزش حقوق شهروندی به کودکان به خصوص در مناطق حاشیه نشین شهر کرمان که جرم خیز هستند خواهیم داشت.
وی کتاب درمانی، آموزش حقوق شهروندی به زبان ساده، نشستهای علمی و تخصصی، نشستهای مطالعاتی و مواردی از این قبیل را ابزارهای خوبی برای کاهش آسیبهای اجتماعی در حوزه کودکان دانست و گفت: در زمینه حقوق شهروندی تقاضای جلب مشارکتهای مردمی را در نظر داریم که لازم است در شورای شهر نیز دنبال شود.
وی ضمن تأکید بر به رسمیت شناخته شدن حقوق کودکان به عنوان حق ذاتی و بنیادین بشری عنوان کرد: در این راستا، تفاهمنامه ای با بهزیستی در رابطه با کودکانی که در شیرخوارگاه مادر هستند و با مشکلات عدیدهای از جمله کودک همسری، خشونتهای خانگی و غیره مواجهاند و آسیبهای جدی به آنها وارد میشود در حال انعقاد است که به موجب آن، وکلای عضو کانون، وکالت مستمر کودکان شیرخوارگاه را تا سن 17 سالگی به عهده خواهند گرفت.
این وکیل پایه یک دادگستری در پایان اذعان نمود: با همکاری معاونت اجتماعی و معاونت امور بانوان شهرداری، فضائی را در فرهنگسرای کوثر برای مباحث اجرائی حقوق شهروندی تدارک دیدهایم که در روزهای آتی افتتاحیه کلینیک حقوق شهروندی را خواهیم داشت و افتتاح این کلینیک در راستای رسالت کانون وکلای دادگستری کرمان در دفاع از حقوق عموم مردم به ویژه کودکان به عنوان آینده سازان بسیار مهم و در خور توجه قلمداد میگردد.
نهادینه شدن فرهنگ مطالبه گری در استان نیازمند مشارکت وکلا است
محمد امینی زاده در ادامه این نشست بیان داشت: پیشنهاد من این است که کانون وکلا فرهنگسرای مشترکی با مشارکت شهرداری حول محور حقوق عامه و حقوق شهروندی به خصوص ترویج فرهنگ مطالبهگری در استان ایجاد نماید.
وی با تأکید بر لزوم آموزش، جاری و ساری شدن الگوهای صحیح مطالبه گری در ابعاد مختلف میان مردم عنوان کرد: متأسفانه حقوق شهروندی مظلوم است و متولی هم ندارد این در حالی است که مطالبه کردن سبب پاسخگویی مسئولین میگردد و در جهت ارتقای استان به سطوح عالی، همکاری و مشارکت شهروندان لازم و ضروری است.
امینی زاده افزود: نکته مهمی که در حوزه حقوق شهروندی حائز اهمیت است و باید به عموم مردم آموزش داده شود حقوق اولیه شهروندی در حوزه مسائل شهری و حساس و پیگیر شدن مردم نسبت به حقوق اجتماعی شان است اینکه مردم چه حقوقی دارند و شهرداری و شورای شهر چه تکالیفی در مقابل مردم دارد تا بتوانیم به حکمرانی مطلوب در جامعه دست یابیم.
وی ورود وکلا به حوزه مسئولیتهای اجتماعی را در استان کرمان ضروری اعلام کرد و یادآور شد: وکلایی که درد و دغدغه حقوق شهروندیِ مغفول مانده و بعضاً تضییع شده را دارند میتوانند با ارائه برنامههای مشخص از سازمانهای مرتبط مطالبه گری کنند و از مسئولین خواستار بررسی و پاسخگویی و به شکل تخصصی و منظم ناظر بر عملکرد آنها باشند.








